sunnuntai 30. lokakuuta 2016

10 VINKKIÄ KAAMOSMASENNUKSEN SELÄTTÄMISEEN


Olen niitä ihmisiä, jotka lamaantuvat nälästä, kylmyydestä ja erityisesti väsymyksestä. Rakastan syksyä, mutta kuin taikaiskusta marraskuun vaihduttua tiedän, että se alkaa... Nimittäin kaamosmasennus. Koen sen joka vuosi ja tiedän aina jo etukäteen, että vuoden rankin aika on edessä, kun marraskuu alkaa. Pimeys, kylmyys ja synkkyys voittavat ja silloin koen itseni väsyneeksi, alakuloiseksi ja kiukkuiseksi suurimman osan ajasta.

Tänä vuonna haluan kuitenkin taistella tuota kaamosmasennusta vastaan ja päätinkin listata oikean selviytymispaketin marraskuun ja pimeän vuodenajan varalle. Synkkyyteen vajoaminen on pitkälti kiinni omasta ajatusmaailmasta ja vaikka joku saattaakin olla herkempi esimerkiksi valon määrän vaikutuksille, niin on olemassa monia helpottavia tekijöitä tätä harmautta vastaan.


Päivitä unirytmisi tasaiseksi
Ihmisen sisäinen rytmi on parhaimmillaan säännöllisenä. Aseta siis itsellesi omaan vuorokausirytmiisi parhaiten sopivat nukkumaanmeno- ja heräämisajat ja noudata niitä vapaapäivistä huolimatta. Herääminen on huomattavasti helpompaa, kun keho tottuu aloittamaan päivän joka päivä samaan aikaan.

Kiinnitä erityishuomiota terveellisiin elämäntapoihin. Vanhat tutut: monipuolinen ruokavalio ja runsas liikunta pitävät mielen ja kehon virkeänä synkästä ajasta riippumatta. Tankkaa erityisesti vitamiinipitoisia ruoka-aineita, jotta vastustuskykysi säilyy myös läpi flunssakauden. Raikas ilma ja ulkoilu tekevät myös hyvää vireystasolle, joten on ihan ok välillä valita kävelylenkki salitreenin sijaan.

Vietä paljon aikaa läheistesi ja ystäviesi kanssa. Ihmisen onnellisuus riippuu pitkälti vuorovaikutussuhteista ja sosiaalisista hetkistä. Ympäröi siis itsesi ihanilla ihmisillä ja muista myös piristää tärkeimpien rakkaidesi päivää huomaavaisella käytöksellä.

Tee asioita, joista nautit. Mieti niitä tekijöitä, jotka tekevät juuri sinut onnelliseksi. Uppoudu naistenlehtiin, testaile reseptejä, tee porrastreeni, katso vanhoja elokuvia, käy koirapuistossa, soita viulua, käy kirpputoreilla tai ihan mitä tahansa, kunhan se on itsellesi mieluisaa. Jokainen meistä tarvitsee hemmottelua ja mukavaa puuhaa, erityisesti kaamosmasennuksen välttääkseen.

Hanki kirkasvalolamppu. Tutkitusti todettu kirkasvalolamppu aktivoi vireystasoa ja on myös oman kokemukseni perusteella ihmeellisen tehokas kapine. Perheessämme on syöty aamupuurot kirkasvalolampun ääressä jo monia vuosia ja viime jouluna sain myös omaan kotiini sellaisen lahjaksi. Oleskelu kirkkaan lampun ääressä aamuisin helpottaa uuteen päivään latautumista huomattavasti.


Järjestä itsellesi jotakin odottamisen arvoista. Esimerkiksi matka ulkomaille kesken synkän vuodenajan saattaa piristää suunnattomasti. Monet ihmiset innostuvat jo pelkästä odottamisesta ja suunnittelusta, joten itse tapahtuma tuntuu oikealta palkinnolta kun sen aika koittaa.

Älä vaivu valitukseen ja alakuloon. Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty. Kun se tuskainen maanantaiaamu alkaa ja ulkona näkyy mustan pimeyden lisäksi korkeintaan harmaa loska, vaaditaan todellista tahdonlujuutta. Ajattelutapa voi kuitenkin muuttaa tuonkin päivän edellistä paremmaksi ja kun keskityt positiiviseen, on mahdollista selvitä jopa marraskuun pahimmista hetkistä.

Fiilistele joulua. Oma suosikkikohtani tällä listalla! Joulu tuo mukanaan tunnelmaa, iloista mieltä, läheisten erityistä huomioimista ja paljon rakkautta. Joulun suunnitteleminen, lahjojen miettiminen ja koristelu tuovat ripauksen säihkettä ja lämpöä mukanaan, joten energian keskittäminen niihin on paljon parempi idea, kuin velloa väsyneessä mielentilassa.

Anna itsellesi aikaa. On luonnollista, että aina ei jaksa. Aina ei pysty 100 % tehokkuuteen ja tällöin on annettava itselleen aikaa levätä. Vapaapäivät, hemmotteluhetket ja päiväunet ovat tarpeeseen ja lataavat akkuja taas uusia vilkkaita päiviä varten, joten älä siis haali kalenteriasi täyteen, vaan muista pitää huolta myös omasta hyvinvoinnistasi. 

Sopeudu sääolosuhteisiin. Muistan erään valmentajakollegani useasti todenneen; "ettei ole huonoa säätä, on vain huonot varusteet". Tulipa taivaalta sitten räntää, vettä tai vaikka rakeita, pukedu aina sään mukaisesti. Kylmässä värjöttely on todella ikävää ja märät sukat vievät fiiliksen koko päivästä, joten muista kunnolliset kengät ja pipo päähän. Suomen sääolosuhteet ovat usein hyvin haastavia, joten panosta oikeasti hyviin varusteisiin ja ulkoilukin maistuu säässä kuin säässä.



Kuinka moni teistä on kokenut kaamosmasennusta aikaisemmin?

10 kommenttia :

  1. Pimeä kaamos on kyllä yksi kammottavimmista asioista ja varsinkaan tuo kellon siirtäminen taaksepäin ei yhtään auta asiaa, kun pimeä tulee jo tuntia aiemmin. :-( Mutta tässä oli kyllä hyviä vinkkejä, miten masiksen voi yrittää selättää! Varusteiden merkityksen säällä kuin säällä olen vasta viime vuosina tajunnut oikein kunnolla, en ymmärrä miten olen aiemmin pystynyt olemaan esimerkiksi ilman nastalenkkareita! Ihan ehdottomat, jos haluaa yhtään ulkoilla talvella :D

    Kyllä sen kaamoksen taas kestää, kohtahan saa tosiaan alkaa jo fiilistellä joulua ja uuden vuoden jälkeen voi jo melkein sanoa, että pian on jo kevät! ;)

    http://blogiainoa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että säkin pystyt samaistumaan kaamoksen vaikutuksiin! ♥ On vaan oltava reipas ja muistaa oma hyvinvointi ja positiiviset ajatukset, niin aika kuluu nopeammin. Varusteet ovat kyllä tärkeä osa tätä vuodenaikaa, onneksi sullakin on kaikki kunnossa kengistä lähtien. :) Ja ihan totta, joulu tulee hujauksessa ja sen jälkeen alan ainakin itse odottelemaan jo innolla kevätaurinkoa!

      Poista
  2. Voi ihania ajatuksia sinullakin :-) Kirjoitin myös vastikään postausta vastaavasta aiheesta! Ihanaa marraskuun alkua, koitetaan jaksaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista! Käyn kurkkaamassa myös sun postauksen ja vinkit ♥ Kiitos samoin, kyllä tämä tästä! :)

      Poista
  3. Mahtavat vinkit!<3 Täällä yks, joka on kokenut kaamosmasennuksen melkeimpä vuosittain :/ Ei kiva juttu sitten yhtään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että vinkit olivat mielestäsi mahtavia! Onneksi kohtalontovereita löytyy kaamosmasennuksen suhteen, kyllä tästä selvitään ♥

      Poista
  4. Mahtava lista! Ihanaa myös huomata että luet Mimi Ikonnin Bingo Theorya! Mimi on tällä hetkellä mulle yksiä inspiroivimpia ihmisiä, itse en ole vielä tähän kirjaan päässyt käsiksi, mutta suunnitteilla on kyllä lukea.

    laveillela.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella mukava kuulla, että lista oli mieleesi! :) Mimi on aivan mahtava ja heti kun kuulin kirjan julkaisusta, halusin sen lukea. Toivottavasti säkin saat sen pian käsiisi. Persoonana kyllä valtavan inspiroiva ja hyväntuulinen ihminen ♥

      Poista
  5. Todella hyvät ja toimivat vinkit! <3 Itseäni kiinnostaa tuo kirkasvalolamppu, sillä miksipä en tekisi aamuuni tehokkaampaa starttia jos sellainen on mahdollista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon hyvästä palautteestasi! :) ♥ Suosittelen ehdottomasti kirkasvalolampun hnakintaa. Se on pitkäaikainen sijoitus, mutta kannattaa. Itselleni ainakin herääminen on paljon helpompaa kirkkaan valon ääressä. :)

      Poista

Ilahduta päivääni kommentilla! ♥

Blog Design by Get Polished | Copyright Just saying hi 2017