tiistai 28. lokakuuta 2014

Treenimotivaatio hukassa?

Liikunta-aiheisia postauksia onkin tullut viime aikoina vähemmän ja syy siihen on siinä, että oma motivaationi liikuntaa kohtaan on ollut hieman hukassa. Nyt keräsin kuitenkin kymmenen vinkkiä siihen, miten saada motivaatio takaisin ja mitkä ovat sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat omaan haluuni liikkua. Eilen kävin pitkästä aikaa tekemässä salitreenin ja voi vitsit miten tuli hyvä olo :) Nyt täytyy kyllä skarpata ja jaksaa treenata joka viikko! 




1. Valmistaudu
Pakkaa treenikamat valmiiksi illalla ja suunnittele liikuntahetkesi etukäteen. Kirjoita vaikka kalenteriisi aika, jolloin treenaat ja päätä pysyä siinä suunnitelmassa.

2. Hae motivaatiota
Etsi kuvia ja tekstejä, jotka motivoivat sinua. Kuvia ihmisistä, jotka näyttävät hyvinvoivilta. Sanontoja, jotka saavat sinut ajattelemaan ja panostamaan itseesi. Löydä voimaa ja halua kehittyä liikunnan saralla lauseiden ja kuvien avulla. Nykyään löytyy myös paljon kivoja ja lyhyitä treeniohjelmia, esimerkiksi instagramista ja weheartit -sivustoilta.

3. Vaihtelu
Jos salille lähteminen tuntuu työläältä tai juoksulenkki ei jaksa innostaa, kokeile jotakin muuta. Sauvakävely ystävän kanssa, joogatunti sunnuntai-iltana tai Zumban salat videon avulla. Treenin voi suorittaa joka kerta eri tavalla, jolloin mielenkiinto pysyy yllä. 


4. Musiikilla energiaa
Päivitä soittolistasi tai vaihda kokonaan genreä treenin ajaksi. Musiikista saa helposti energiaa ja rytmiä liikuntaan. Varsinkin yksin ollessa musiikki on mahtava lisä treenaamiseen. 

5. Liikunta osana hyvinvointia
Näe liikunta osana hyvinvointia. Tutustu liikunnan terveyshyötyihin ja koe sen vaikutukset itseesi. Esimerkiksi treeniblogeista, naistenlehdistä ja hyvinvointia käsittelevistä kirjoista saa paljon tietoa treenin tärkeydestä ja hyödyistä. Ravitseva ruoka, riittävä uni ja monipuolinen liikunta pitää sinut kunnossa ja auttaa jaksamaan joka päivä positiivisella mielellä. 

6. Muista tunne
Urheillessa keho erittää hyvänolon hormoneja, kuten endorfiinia. Treenin jälkeinen hyvä olo on varmasti monelle tuttu ilmiö ja se tunne kannattaa muistaa seuraavan kerran, kun tekee mieli jättää liikuntasuoritus välistä. 

7. Uudet treenivaatteet
Tämä kohta saattaa kuulostaa hassulta, mutta itse ainakin innostun kovasti uusista, värikkäistä treenivaatteista ja haluan päästä kokeilemaan niitä uhreilun merkeissä. Tietysti halu liikkua pitäisi lähteä ensisijaisesti sisältä päin, mutta välillä on hyvä asettaa pieniä intoa lisääviä tekijöitä itselleen. 


8. Kokeile uutta
Haasta itsesi kokeilemaan jotakin uutta, ennakkoluulottomasti. Jos olet aina ollut tanssija ja nauttinut ns. tyttöjen lajeista, lähde kokeilemaan jotakin, joka on mukavuusalueesi ulkopuolella, esimerkiksi sulkapalloa. Tai jos olet suosinut yksilölajeja, kokeile välillä vaikkapa ryhmäliikuntatuntia. Lyhyet kurssit voivat myös lisätä intoa uusia lajeja kohtaan ja monipuolistaa taitojasi. 

9. Seura 
Pyydä kaveri mukaasi uimaan, kävelylenkille tai joogatunnille, voitte samalla vaihtaa kuulumiset ja saada motivaatiota myös toistenne suorituksista. Liikuntatreffit ovat loistava tapa pysyä suunnitelmassa, koska toiselle ei kehtaa sanoa, ettei jaksa tai huvita lähteä. Kaverit, perheenjäsenet tai poikaystävä ovat parasta seuraa treenatessa.

10. Hyödynnä lyhyetkin hetket
Tuntuuko, ettei ole aikaa liikkua? Ainoa vapaapäiväsi viikossa ei saisi kulua vain liikuntaa ajatellen. Suosi hyötyliikuntaa, esim. kouluun tai töihin mennessäsi. Jo kevyt 20 minuutin kävely ennen työpöydän ääreen istumista saa verenkierron liikkeelle ja lisää hyvää mieltä. Lyhytkin liikuntahetki on parempi kuin olematon. 

Mitä piditte tällaisesta postauksesta? Onko teillä hyviä motivaatiovinkkejä liikuntaan liittyen? 

12 kommenttia :

  1. Hyviä vinkkejä itseäni motivoi kuvat ja vaatteet!
    jasmintuomi.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että tykkäsit vinkeistä ja ne kuvat ja vaatteet tosiaan auttavat pitämään motivaation yllä :)

      Poista
  2. Wau! aivan mahtava vinkki postaus! i like it! :) iteltä löytyy siihen lähes kaikki mutta se saliohjelma puuttuu! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi perus saliohjelmia löytyy hyvin netistä, esim foorumeilta (pakkotoisto yms.) ! :)

      Poista
    2. Ihanaa, että postauksesta tykätään ja vinkit olivat hyviä :) Ja Annan sanoin, saliohjelmia löytyy netin avulla joka lähtöön, samoin myös kotijumppaliikkeitä ja videoita, joita itsekin suosin.

      Poista
    3. pitääkin hieman rupee "tarkemmin" tutkimaan nettiä! :)

      Poista
  3. Kiva postaus! Itseäni lähinnä ärsyttävät kuvat, joista tulee "kateelliseksi" muiden treenatuista kropista :P Niin ei pitäisi olla, mutta minkäs sille mahtaa. Kun motivaatio on hukassa, kannattaa yrittää hyötyä mahdollisimman paljon arkiliikunnasta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että postaus miellytti sinuakin :) Ja tuo kuviin suhtautuminen on ihan makuasia, osa voi nähdä treenatun kropan motivaattorina ja toiset taas kateuden aiheuttajana, mutta itse ainakin ihailen vartaloa, jonka eteen on selkeästi nähty vaivaa. Arkiliikunta on tosiaankin hyvä tapa lisätä liikuntaa. :)

      Poista
  4. Tosi kiva postaus!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että postaus oli mieluisa :)

      Poista
  5. Hyviä neuvoja! Itse en tosin yleensä kaipaa ulkoista motivaatiota, koska nautin niin liikunnasta, ja tiedän kuinka hyvä fiilis siitä tulee. Ehkä silloin, jos on väsynyt, tai ilma surkea treeneihin lähtöön, joutuu itseään hieman paistamaan liikkeelle. Käy katsomassa mun (treenipainotteinen) blogi: http://tanssitytto.wordpress.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihailen kovasti tuollaista ajattelutapaa, mutta itselläni välillä liikkumaan lähteminen saattaa olla suurenkin kynnyksen päässä ja siksi tein tämän listan avuksi. Tietysti se hyvä olo onkin yksi suurimmista motivaation lähteistä :) Ja käyn ehdottomasti tutustumassa myös sun blogiin.

      Poista

Ilahduta päivääni kommentilla! ♥

Blog Design by Get Polished | Copyright Just saying hi 2017